Friday, October 19, 2007

pelangi mahkota suzuka

bila masa berhenti. perlukah diubah apa yang salah? atau menyalahkan apa yang telah dibetulkan. untuk aku, bila masa berhenti.. aku ingin berhenti sekali. tidak bernafas, tidak bergerak. supaya aku tidak mengubah masa depan, atau masa silam. tetapi jika masa berhenti, janganlah hentikan daya pemikiran aku, biarlah aku berfikir. biar aku fikirkan sifat sebenarnya diri aku. adakah aku sememangnya pesimistik? atau aku hanya lakonkan watak seorang yang tidak memegang pada harapan, tetapi pada dasarnya aku optimis. adakah sememangnya aku ceria? atau aku suka menjadi ceria. ingin menjadi ceria. biarlah aku fikirkan dalam tempoh masa terhenti ini, siapakah yg aku suka, dan siapa yang aku inginkan. jika suka, tidak semestinya aku perlukan...tetapi jika ingin..tidak semestinya aku suka. tapi lebih indah jika...adalah yang aku suka, ingin dan perlukan. aku rasa dia. hanya jika masa boleh berhenti, hidup sememangnya akan menjadi lebih mudah, boleh aku tahu siapa antagonis dan siapa protagonis. tetapi jika masa dihentikan.. boleh kah kita tidak membuat silap? adakah dengan terhentinya masa.. otak manusia mampu berfikir dengan lebih rasional?
bagi aku, biarlah masa berlalu. bagi aku, memori memori lebih erat dipegang dgn kehadiran masa. bagi aku, masa-lah yang menentukan segala-galanya. bagi aku, masa- lah yang memberi kita kesedaran, memberi kita harapan, memberi kita kehidupan.

kali ini, aku menulis perasaanku dalam bahasa ibonda. berilah aku peluang berbangga dengannya.

No comments: